9 dolog, amiért az egyedi munkaruha gazdagabbá tehet
A Harvard Business School legendás marketingprofesszora, Theodore Levitt egyszer azt mondta: „amikor az emberek barkácsáruházba mennek, nem fúrót szeretnének venni, hanem egy tökéletes lyukat.”
Ugyanígy működik az egyedi munkaruha is. Ne egy pólót akarj venni a munkatársaidnak, hanem a céged tökéletes megjelenésében rejlő lehetőségeket akard kiaknázni.
Adam Soreff, a UniFirst nevű amerikai munkaruhagyártó cég marketingvezetője szerint az egységes munkaruha az egyik leghatékonyabb és legígéretesebb marketingeszköz, amit a legtöbb cég kihasználatlanul hagy.
Miért? Mert kutatások igazolják, hogy az emberek egyszerűen több és nagyobb értékű üzletet kötnek olyan cégekkel, ahol a munkatársak egyenruhában kommunikálnak az ügyfelekkel, mint azokkal, ahol erre nem figyelnek oda.
Mit jelent ez számodra cégvezetőként? Lehetőséget, hogy az élvonalba kerülj.
Most mutatok 9 előnyt, amit csak akkor szerezhetsz meg, ha adsz a munkatársaid megjelenésére.
1) Vonzó képet fest a cégedről
Tedd a szívedre a kezed: mennyi pénzt költöttél eddig marketingre? Vagy az üzleted, irodád belső kialakítására? Bemutatkozó anyagokra, névjegykártyára, PR cikkekre, vásárlói lojalitásprogramokra, nyereményjátékokra, social media kommunikációra?
Még számolsz? Sejtettem.
Hihetetlen összegeket fektetünk cégvezetőként abba, hogy jó kép alakuljon ki rólunk a vevőink fejében – éppen az öltözéket hagyjuk ki a képletből? Azt, ami garantáltan meghatározza a vásárlóid első benyomását rólad?
Döntsd el, hogy a businessed más elemeihez hasonlóan, ezen a téren is slampos, vagy elegáns; elhanyagolt, vagy igényes; amatőr, vagy profi képet szeretnél festeni magadról a vevőidben, üzleti partnereidben.
2) Megkülönböztet a konkurenciától és kiemel a szürke tucatcégek közül
10-ből 9 vállalkozás egyáltalán nem ad a külsejére. A legtöbb cégvezető, akivel eddig találkoztam, konferencián hallott először arculati kézikönyvről, márkaesszenciáról, vállalati stílusról. (És még ott sem az egyedi munkaruha fontosságáról, de ez inkább a marketingkonferencia-szervezőknek szóló kritika.)
Pedig muszáj eltanulnunk a multinacionális cégektől azt a szemléletet, amivel ezek az óriások brutális mennyiségű erőforrást áldoznak a konkurenciával szembeni vizuális kontraszt megteremtésére.
A munkaruha az egyik legegyszerűbb, legolcsóbb és leglátványosabb eszköz a kezedben arra, hogy megkülönböztesd magad a konkurensedtől, amitől szó szerint hamisítatlan leszel.
3) Az olcsónál már csak az ingyenes hirdetés jobb
Nem azt mondom, hogy azért gyártass egyedi munkaruhát, hogy aztán a munkatársaidból élő reklámtáblát csinálj, de ne legyünk képmutatók. Ha szép, igényes, és hordható viseletet adsz a kollégáidnak, amit szívesen viselnek, és ezen történetesen megjelenik a logód, vagy a szlogened, akkor az egy klasszikus win-win szituáció.
Te ingyenes reklámfelületet szerzel, hitelességet építesz (nem árt, ha a potenciális vevőid arcokat, neveket is tudnak társítani a márkádhoz), a munkatársaid pedig elégedettek lesznek, és reggelente 10 perccel tovább alhatnak, mert nem kell gondolkodniuk a ruhaválasztáson.
4) Nagyobb biztonságban érezheted magad
Ha a cégeden belül egy adott munkaterülethez, vagy munkakörhöz speciális színű, vagy mintájú ruházatot rendelsz, akkor a másodperc törtrésze alatt kiszúrhatod, ha valaki „rossz helyen” van.
Különösen a pénzügyi szektorban, az ipari termelésben, vagy a nagy értékű szolgáltatásokat nyújtó cégek ügyféltereiben lehet hasznos, ha egy szempillantás alatt észreveszed a rosszban sántikáló, „ártatlan vásárlót”, vagy az ügyfélszolgálatos kollégát, aki véletlenül veszélyes munkaterületen folytat lebilincselő telefonbeszélgetést a barátnőjével ebédidőben.
5) Megvéded a munkatársaidat
Például a tűzálló, vagy a keresztszennyeződéseket megakadályozó munkavédelmi ruha a céged felelősségvállalásának lakmusztesztje, ha az építő- vagy élelmiszeriparban utazol.
Bizonyos iparágakban a munkaruha nem csupán hasznos brandépítő eszköz, hanem hatósági előírás, ám vezetőként itt is nagy felelősséged van abban, hogy ne a „tudom, hogy kell, de ne költsünk rá sokat”-mentalitás, hanem a minőség és a biztonság szempontjai érvényesüljenek.
6) Növeli a hatékonyságot
Mostanában nagy divat csapatépítő tréningeket tartani, de a közös lerészegedéssel szemben tudományos tény, hogy az egységes munkaruha erősíti a csapatszellemet, növeli a munkatársak cég iránti lojalitását, ezáltal javul az „uniformisban” dolgozó vállalatok termelékenysége.
7) Spórolsz a munkatársaidnak, akik ezért nagyon fognak téged szeretni
Érdemes nagyvonalúnak lenni, amikor új munkaruha bevezetésén gondolkodsz. Ha több garnitúrát rendelsz a kiválasztott viseletből a kollégáknak, ne adj’ isten még a mosás, tisztítás terheit is átvállalod tőlük, akkor sok pénzt és időt spórolsz nekik.
Az Apple-ről szóló cikkben már súroltuk az employer branding topikot és nem véletlenül. Ez nem csak trendi téma, hanem a sikeres cégek túlélésének záloga egy olyan munkaerőpiaci környezetben, ahol a képzett munkavállalóid átlagosan 6-8 hónap után simán továbbállnak, ha úgy érzik, nem figyelsz rájuk, nem törődsz velük eleget.
Kérdés: hajlandó vagy befektetni a munkatársaid elégedettségébe (és ezáltal a többi megszerezhető előnybe) egy picit többet, vagy inkább félévente egy kisebb vagyont fizetsz a fejvadász és HR cégeknek a toborzásért?
8) Javítja az ügyfeleiddel való kapcsolatodat
Nagy vagy kicsi, bolt vagy iroda, üzem vagy kiállítótér, franchise vagy családi vállalkozás – egyre megy. Mindegy, hogy milyen környezetben használod majd az egyedi munkaruhádat, segíteni fogja a beazonosításodat, így az ügyfeleid, üzleti partnereid, alvállalkozóid könnyebben kapcsolatba tudnak veled lépni.
A gyorsaság pedig óriási érték. Az átlagos felhasználók nem szívesen várnak 3 másodpercnél többet arra, hogy betöltsön egy weboldal, és biztos találkoztál már (vagy talán te magad is voltál ilyen helyzetben) azzal a jelenséggel, amikor egy vevő ideges arccal, fel-alá rohangál a boltban az eladót keresve. Igen, az eladót, aki végig ott áll tőle három méterre, csak éppen beazonosíthatatlanul, mintha nem is a vállalathoz tartozna.
Tanulság: ha tökéletes ügyfélélményt, agyondicsért ügyfélszolgálatot, és elégedett vásárlókat akarsz, akkor az egyedi munkaruha se maradjon ki a tervezési folyamatból.
9) Márkanagykövetek, akik a szabadidejükben is neked dolgoznak
Az utolsó pont is a munkatársaidról szól.
Azt már tudjuk, hogy a munkaruha lehet egy szexi céges bónusz, vagy hatékonyságnövelő eszköz, de mi történik akkor, ha egy sor más elemmel (jó HR stratégia, nyílt és őszinte belső kommunikáció, megfelelő motivációs rendszer stb.) összekapcsolódva a munkatársaid megszeretik a brandet, aminek dolgoznak?
Márkanagykövetté válnak, akik a hétvégi kiránduláson is szívesen bújnak majd a kényelmes munkaruhájukba, kiposztolják az Instagramra, amikor megkapják az első uniformisukat, vagy eldicsekednek veled a barátaiknak, ismerőseiknek.
Ez felbecsülhetetlen értéket jelent egy olyan bizalomhiányos gazdasági és társadalmi környezetben, amilyenben élünk. Igazi social proof, ami a munkatársaid kapcsolati hálójában keresztül-kasul viszi a céged jó hírét, amivel épül a márkád, és hízik a bankszámlád.
Ha ez a kilenc pont nem győzött meg arról, hogy érdemes befektetni a vállalatod megjelenésébe, akkor sok sikert kívánok neked a továbbiakhoz, de nem én vagyok az embered. Mert én azoknak a vállalkozóknak szeretnék segíteni, akik nem a túlélésre, hanem a győzelemre játszanak.
Ha viszont közéjük tartozol, kérj egyedi ajánlatot az oldal alján, és lépj be a tudatos cégvezetők elit klubjába, akik minden eszközt bevetnek a siker érdekében, legyen szó tudatos marketingtevékenységről, az ügyfélélmény maximalizálásról, a munkafolyamatok digitalizációjáról, vagy éppen a munkatársaik öltözékéről.
Punyi Attila
a professzionális vállalati megjelenés szakértője